12. Een onverwachte wending bij de boekpromotie! 'De Brillofant'

Het eerste Voorleesuurtje ter promotie van mijn boek, was een groot succes en het smaakt zeker naar meer. Ik vertelde van alles en nog wat over versjes en rijmen aan een leuk groepje van zo’n twintig, aandachtig luisterende, kinderen van de kinderopvang. Ik las verhaaltjes en versjes voor uit “De Brillofant” en bracht het meegenomen, fraai gehaakte olifantje met de rode bril voor ze tot leven. Wat even een stemmetje opzetten dan voor wonderen kan doen bij die kleintjes... erg leuk om te zien! Ook leerde ik ze een opzegversjes aan en het vrolijke liedje van de Brillofant, compleet met de bijbehorende gebaren. Wat een pret! Na afloop mochten ze nog even knuffelen met de Brillofant en/of Omi Chris en kreeg ieder kind een mooie kleurplaat mee naar huis met daarop ook het versje en de QR-codes die direct doorlinken naar mijn socialmedia-kanalen. So far, so good. 
Omdat bij de meeste open-voorleesuurtjes meteen door de organisator de kanttekening wordt geplaatst: “Het kan vriezen, het kan dooien”, had ik bij mijn tweede voordracht niet veel verwachtingen. En dat was maar goed ook, want er kwamen nul kinderen opdagen😮Ja, wat doe je dan... teleurgesteld inpakken en wegwezen, of om je heen kijken om te zien of er nog andere mogelijkheden zijn? Ik koos, lichtelijk onder druk gezet door een sympathieke welzijnswerker die enthousiast mensen begon te ‘ronselen’, voor de laatste optie. Een zestal mensen had er wel zin in en we plaatsten snel wat stoelen op de kleden die voor de kinderen bestemd waren geweest. Nu moest ik snel schakelen, want op een: “Lees maar wat voor uit je kinderversjesboek” wilde ik een iets bevredigender antwoord hebben. Want... kínderversjes, zouden volwassen mensen dat léúk vinden?🤔 Ad hoc besloot ik, a l’improviste iets te vertellen over de totstandkoming van mijn boek. Door wie ben ik geïnspireerd geweest (Annie M.G. Schmidt); wat vond ik zelf vroeger mooie versjesboeken en wat maakt een kindergedichtje leuk en goed; waarom ik ben ik zo actief op Instagram en wat doet een content-maker daar precies; waar kun je mijn podcasts downloaden. Men luisterde geboeid naar wat ik allemaal zei en het leverde interessante interacties op. Het schrijven van kinderversjes, -verhaaltjes en -liedjes is één ding, maar wat doe je als er vraag vanuit je volgers komt, naar een kinderversjesbundel? Dan ga je je oriënteren en kom je er achter, dat de grote uitgeverijen het liefst in zee gaan met bekende schrijvers of met auteurs die iets bijzonders te melden hebben, waar veel mensen in geïnteresseerd zijn. Zij lopen immers het risico van een financiële strop, als de boeken in de schappen blijven liggen. Alles valt of staat bij de boekpromotie en dan moet je verhaal wel heel interessant zijn voor potentiële kopers om tot aanschaf over te gaan. Het zegt dan nog niets over de kwaliteit van je boek, maar dan zijn mensen toch in zekere mate nieuwsgierig naar je verhaal. In mijn geval was dat niet het geval, maar het is mij wel gelukt om een moderne uitgeverij te vinden, die in mijn boek geloofde en werkt via het: “printing-on-demand principe”. Er wordt eerst besteld door de klant en pas dan wordt er gedrukt. De schrijver houdt er niet veel meer dan de eer aan over en moet zelf flink aan de bak voor de promotie van zijn boek. En dat was nu net wat ik aan het doen was. Daar, in dat gezellige kringetje in Zeist. Ik liet weten dat ik mijn doel heb gesteld: zoveel mogelijk kinderen, ouders, leerkrachten en andere geïnteresseerden enthousiasmeren voor leuke, door mij geschreven versjes, verhaaltjes en liedjes. Lekker rustig voorlezen of schermvrij genieten van al het leuks van Omi Chris en het kost ook nog niks. Het was al met al een fijne middag; dan wel níét met kinderen, maar toch zéker zo leuk!

Twitter Facebook LinkedIn Volgen


12. Een onverwachte wending bij de boekpromotie! 'De Brillofant'

14. Een wazige blik...,'De Brillofant'

13. Van Pinkeltje naar Juf Omi Chris, 'De Brillofant'

12. Een onverwachte wending bij de boekpromotie! 'De Brillofant'

11. Het wonderlijke telefoongesprek met Radio Romano, 'De Brillofant'

10. Aanmelden Voorleesuurtjes, 'De Brillofant'